The Netherlands / Nederland in Bahn

This area is dedicated to our foreign guests of this forum. Contributions can be written in any language.
[Diese Kategorie ist den ausländischen Gästen dieses Forums gewidmet. Beiträge können in beliebiger Sprache verfasst werden.]
Antworten
jeroen
Beiträge: 4
Registriert: Mittwoch 28. Mai 2014, 14:11

The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von jeroen »

Hi all,

Around ten years ago when I was in high school I started working on a layout of the complete Dutch railway net in Bahn. I used (physical) maps to determine the location of train stations, and track information found on sporenplan.nl to place all the correct tracks. The map was finished in 2009, and contains all of the Netherlands except for the Rotterdam and Amsterdam harbors to the best of my knowledge at that time: from Hoek van Holland to Vlissingen to Den Helder, Enkhuizen, Nieuweschans, Harlingen Haven, Kerkrade, Bad Bentheim, Zevenaar, etc. Of course it also includes the major stations such as Amsterdam, Utrecht, Rotterdam and Den Haag. The Betuwe route and HSL have been added as well. Getting it up to date should be quite easy.

However, I never found the time or energy to go beyond adding a couple of lines of trains to it. I am wondering if someone would be interested in taking a look at this layout to see if something more can be done with it. It does not contain signals in most places. Some remnants of my tries to add trains to it might exist but should be easy to discard. I spent thousands of hours creating this and it would mean a lot to me if it were useful to somebody and get a second life that way. I can post the map here and give it to anyone who is interested. All I ask in return is that if you end up using it to develop something, you post the results or progress somewhere so I can enjoy it as well.

Reageren in het Nederlands is prima. Ik hoop dat iemand dit leest :D
Sie haben keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
jeroen
Beiträge: 4
Registriert: Mittwoch 28. Mai 2014, 14:11

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von jeroen »

Bij deze de layout zelf. Veel plezier ermee :) En vergeet niet het terug te delen als je er iets interessants mee gedaan hebt; ik zou dit erg op prijs stellen en anderen vast ook!
Sie haben keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
ramops
Beiträge: 4
Registriert: Sonntag 20. November 2011, 15:37

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von ramops »

Hallo,

Heb me een beetje uitgeleefd. De Heuvellijn is als goed als af. Toch wel moeilijker als ik dacht dat het zou zijn.

Bild

Bild

Bild

De Veolia GTW's zijn helemaal door mij zelf gemaakt, als basis heb ik de GTW's gepakt die al standaard in Bahn zitten.
jeroen
Beiträge: 4
Registriert: Mittwoch 28. Mai 2014, 14:11

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von jeroen »

Wauw mooi! Wat was er precies moeilijk aan? Ik vind het zelf altijd voornamelijk moeilijk/irritant om bij al die wissels de richting in te stellen en te zorgen dat treinen mooi wegrangeren als ze niet meer nodig zijn. Een beetje AI in Bahn zou geen kwaad kunnen.
ramops
Beiträge: 4
Registriert: Sonntag 20. November 2011, 15:37

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von ramops »

Zoals je ziet hebben alle treinen verschillende nummers, bij aankomst op het eindbestemming veranderd het ritnummer natuurlijk ook, dat was een beetje moelijk om te doen aangezien het ongeveer 300 ritnummers voor de Heuvellijn alleen zijn. Het wegrangeren is inderdaad ook wel een beetje moelijk.

Ook het weten op welk perron elke trein aankomt was een beetje uitvogelen. Gelukkig had ik ns.nl nog.. :D
jeroen
Beiträge: 4
Registriert: Mittwoch 28. Mai 2014, 14:11

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von jeroen »

Ja bij de NS staan de vertrekstaten van alle stations inderdaad. Die heb ik allemaal gedownload met een scriptje. Voor een paar stations is het nog wel met de hand te doen. De dienstregeling downloaden is makkelijker, omdat die PDF files allemaal op dezelfde pagina staan. Je kan overigens ook nog steeds bij de NS om een uitgeprinte versie vragen.

Edit: met ritnummer bedoel je waarschijnlijk het nummer wat je naast de route invoert. Dit kun je natuurlijk gebruiken om te bepalen dat treinen die een bepaalde dienst rijden naar een ander spoor gaan of afgerangeerd worden.. Ik deed dit altijd met tijden in plaats van met ritnummers. Jouw idee is veel beter, maar alsnog vrij veel werk.
Sander Fondse
Beiträge: 1963
Registriert: Sonntag 18. April 2004, 17:40
Wohnort: Nieuwveen (ZH), die Niederlande
Kontaktdaten:

Re: The Netherlands / Nederland in Bahn

Beitrag von Sander Fondse »

Die GTW's kunnen wel in Wn3 gebruikt worden.
Bahn, immer etwas zu tun. Und ohne Verspätungen, wie die NS.
Antworten